blue sky

Welcome To Green Energy Lovers Weblog By Amin Ghanavati

blue sky

Welcome To Green Energy Lovers Weblog By Amin Ghanavati

blue sky

تبلیغات

Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
"دوچرخه شهری وین" از سال 2003 با حمایت شهرداری وین، توسط شرکت Gewista شروع به کار کرده و امروزه یکی از پروژه های موفّق شهری در میان شهرهای اروپایی است که سایر کشورها نیز در حال الگوبرداری و مشابه سازی آن هستند. البته این پروژه نیز با رفع نواقص و معایب طرح های شکست خورده پیش از آن، به نتیجه نهایی و مطلوب رسیده.

هدفِ این پروژه اجاره دوچرخه‏ از حدود 100 ایستگاه تعبیه شده در تمامی نقاط شهر (غیر از مناطق مرزی شهر) با حدود 2400 دوچرخه آماده به کار است که در تمامی فصول سال به صورت شبانه روزی قابل استفاده هستند. هر شهروند می‏تواند با مراجعه به یکی از ایستگاه ها، دوچرخه ای را اجاره و با پایان استفاده از آن، در یکی دیگر از ایستگاه های موجود دوچرخه را برای استفاده سایرین قرار دهد.

این پروژه شهری به دلیل هزینه بسیار کم برای متقاضی آن (ساعت اول اجاره همیشه رایگان بوده و با هر مکث 15 دقیقه‏ای از یک ساعت رایگان دیگر بهره مند می شوید)، به عنوان یک وسیله نقلیه و حتی برای گشت و گذارهای تفریحی توریست ها، با استقبال بسیار زیادی در شهر وین مواجه شده. به طوری که در سال 2012 بیش از 400 هزار کاربر ثبت شده جمعاً مسافتی در حدود 2.3 میلیون کیلومتر را در 714 هزار سفر، دوچرخه سواری کرده اند.

یکبار ثبت نام در سیستم، دسترسی به دوچرخه ها را به صورت مکرّر و نامحدود (تا حداکثر بازه زمانی 120 ساعت متوالی) امکان پذیر ساخته و تنها مدرک مورد نیاز برای کاربر، کارت بانکی (شامل کارت های پرداخت کشور اتریش، کارت های اعتباری و یا کارت های مخصوص دوچرخه شهری وین) است که البته با هر کارت تنها امکان اجاره یک دوچرخه محیّا شده.

ایستگاه ها
ابتدا کافی است یکی از نزدیکترین جایگاه ها از روی نقشه های چاپی یا اینترنتی را انتخاب کنید. در بار اول، کارت‏ بانکی (یا کارت مخصوص دوچرخه شهری وین) را به دستگاه وارد کرده و مراحل ثبت نام که شامل وارد کردن اطلاعات فردی، محل سکونت و همچنین انتخاب نام کاربری و رمزعبور است را انجام دهید و بعد از قبول شرایط و مقرّرات و همچنین پرداخت یک یورو به عنوان هزینه ثبت نام در سیستم، نوبت به انتخاب دوچرخه مورد نظر از ایستگاه می رسد

دوچرخه ها
طراحی دوچرخه ها به نحوی است که بتوانند در مقابل کاربری زیاد و همچنین ارتباط همیشگی با هوای آزاد، رطوبت بالا و بارش های آسمانی دوام کافی را داشته باشند. از طرفی امکانات کاملاً قابل قبولی برای یک سفر درون شهری برای آنها در نظر گرفته شده؛ به عنوان تنها عیب در طراحی این دوچرخه، بحث مربوط به سیستم ترمز آن است که فقط برای چرخ جلو به صورت دستگیره ای روی فرمان تعبیه شده و ترمز چرخ عقب با حرکت معکوس پدال عمل می کند که عملاً در شرایط اضطراری دارای کمترین کارایی است.

مسیر های مخصوص دوچرخه
در ابتدای مطلب هم در مورد میزان اهمّیت زیرساخت ها نوشتیم. فرض داشتن تعداد بی شمار دوچرخه و ایستگاه، بدون در نظر گرفتن محل عبور و مرور مناسب برای استفاده از آنها می تواند نتیجه عدم استقبال عمومی را در پیش داشته باشد؛ لذا به همین دلیل است که در شهر وین کمتر معبر و خیابانی بدون مسیر ویژه عبور دوچرخه ها مشاهده می شود. 

نرم افزار
نرم افزار رسمی طراحی شده برای تلفن های همراه، این امکان را برای کاربران محیّا می کند تا به وسیله نقشه، نزدیکترین ایستگاه و مسیر دسترسی به آن را پیدا کرده و با اطلاع دقیق از تعداد دوچرخه های فعّال و تعداد جایگاه های خالی، خود را به ایستگاه مورد نظر رسانده و از امکانات آن استفاده کنند.

این نرم افزار با پشتیبانی از سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) نحوه دسترسی شما را راحت تر کرده و با طراحی در سه نسخه مربوط به سیستم‏ عامل اندروید، iOS و ویندوز فون، برای بخش کثیری از دارندگان تلفن های هوشمند قابل بارگزاری است.





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی